"De School voor ICT" te Arnhem

Deze rubriek gaat over mijn huidige school, "De School voor ICT" genaamd, voorheen was dit gewoon het ICT College, maar na
een reorganisatie bij ROC moesten de naam veranderen...
Anyway, ik zit nu zo'n 4 jaar op deze school in de houtmanstraat op Presikhaaf, waarvan het 1e jaar in de oude Sector Techniek school in de Thorbeckestraat in Arnhem. (zie foto hieronder)
Ik heb in deze tijd een aardige indruk kunnen krijgen van de organisatie en haar middelen, om dit bondig samen te vatten;
3 van de 4x is het een zooitje! Hiermee bedoel ik de communicatie tussen leraren die meestal slecht of te traag verloopt, een gebrek aan middelen die hoognodig zijn, maar waarvan de school denkt dat ze nog niet nodig zijn omdat ze pas iets aangeschaft hebben..
Dit is natuurlijk vanuit het oog van een leerling gezien, dus misschien is er intern nog wel veel meer aan de hand, maar feit blijft dat de leerlingen vaak te weinig motivatie en inzet hadden, maar dat de leraren er ook vaak een zooitje van hebben gemaakt!
Vermoedelijk komt dit doordat het voormalig ICT College vanuit
de ROC wordt aangestuurt door mensen die eigenlijk nooit IN de school lopen, en alleen van afstand kunnen beoordelen
hoe klein de school wel niet is voor zoveel mensen.
Ook weten ze blijkbaar niet
hoe oud het pand is terwijl er voor
een Informatie & Communicatie Techniek school hedendaagse voorzieningen nodig zijn op basis van de nieuwste technieken!
Hier wil ik nog even bij aansluiten dat het nieuwe leersysteem
rond uit belachelijk bij de nieuwe leerlingen is gepresenteerd,
in het 1e en 2e leerjaar werkten we namelijk via een systeem genaamd ILS (Interactieve Leergroepen Systeem)
waar we in 10 weken mee bekend werden gemaakt, het komt eropneer dat je bij je eigen leerproces dichter betrokken wordt gemaakt omdat je zelf naar informatie moet zoeken en als je er niet uit komt kun je samen met je mede-leerlingen naar oplossingen toe werken.
We moesten eerst een leerstijl-toets maken, en op grond deze uitslag werd bepaald hoe ik het beste zou kunnen leren...je werd geconfronteerd met bezigheden als ; Samenwerken
(tot vervelends toe..) Overleggen met je groepsgenoten,
Initiatief nemen (als je het zat was) en Argumenteren van je bevindingen. Op zich was dit een prima leersysteem, om duidelijk aan te duiden hoe dat nou precies in z'n werk ging kan ik alleen maar zeggen; Je had erbij moeten zijn!
 
Maar toen veranderde er iets, nadat we 2 jaar dit systeem afgedwongen aan hadden gehouden en er redelijk aan waren gewend besloot de regering ons lastig te gaan vallen met een
nieuw en beter leersysteem voor alle ROC opleidingen, en sector ICT had dan het geluk om als eerste deze methode te mogen "testen"
Nou dat hebben we geweten, van de 1 op de andere dag werd er een omschakeling gemaakt naar het zogenaamde "Competentiegericht Onderwijs" wat in het kort voor ons inhield
dat we een schitterend boek genaamd; Kerncompetenties onder
de neus gedruk kregen en daarin opdrachten moesten maken om beter te snappen wat dit leersysteem nou voor ons kon betekenen.
We legde weer een leerstijlen toets af via een speciale leermonitor en daaruit bleek wat je competenties waren...er wordt onderscheid gemaakt in 4 rubrieken, voor het gemak voorzien van een kleurcode..rood, blauw etc..
- De Denker: Deze persoon gaat eerst goed nadenken voordat
hij
iets onderneemt, hij bedenkt hoe zijn kennis kan toesplitsen naar het onderwerp toe en stelt zichzelf voordurend vragen. Ze werken meestal zelfstandig en houden niet van groepswerk
(ikke dus!)
- De Dromer: Kijkt eerst hoe anderen iets doen, en gaat dan
zelf aan de slag, hij kan zich goed inleven in situaties en komt langzaam tot een besluit wat ze in hun eigen tempo nemen.
- De Doener: Wil eerst ervaring opdoen door te expirimenteren
en als hij ergens aan begint wil hij snel resultaat zien,
hij schiet snel in actie en is de groeps persoon waarin het gedane werk snel naar voren komt maar is hierin vaak te haastig waarin fouten kunnen ontstaan.
- De Beslisser:
Hakt graag knopen door, de theorie interesseert hem niet zo, en daardoor maakt hij eerder fouten, hij plant een taak en voert die uit door snelle beslissingen te maken.
Je werd dan ook in een groep van 4 ingedeelt waarin elke persoon een andere competentie had, ik persoonlijk ben meer een doener dan een dromer, maar ook deze rol moest tijdens je opleiding minimaal 1x per leerjaar voldaan worden...
Aan het eind van het traject zou je dus alle 4 de competenties volledig beheersen en zou je:
- Kennis vergoot zijn.
- Vaardigheden beter zijn.
- Houding verbeterd zijn.
- Persoons kenmerken zowel in-als extern vergroot
Het grootste voordeel van deze leermethode was, (vond ik)
dat er geen "losse" proefwerken meer werden gehouden omdat deze in
de stof verwikkeld zouden zitten, een kenniswaardig onderwerp werd afgesloten met een project samen met je
andere 3
leerlingen en dat betekende ook dat je van hun afhankelijk bent
(wat meteen weer het nadeel van deze methode benadrukt!)
Als ik nu terug kijk naar 2x 2jaar studie blijkt dat ik eigenlijk veel geleert heb in korte tijd, maar ook veel opgestoken heb doordat
ik zelf leergierig was, en niet omdat de school dit afdwong.
Integendeel zelfs, als ik puur en alleen de stof zou hebben geleert was noodzakelijk was voor deze opleiding zou ik lang en zeker
niet zo veel kunnen en hebben kunnen leren.
|